Designed 2016 by Leen.zelf
 
Orginele motor M 121 en vervanger M115
Pagina van L1 en A3 van Wingerden
Op de orginele motor stonden de volgende gegevens: M121.943 10-000 215.
Het was een 4-cilinder benzine motor, meer gegevens heb ik gevonden in diverse werkplaatshandboeken die in hoofdstuk -Documentatie- staan vermeld.
Bij een officiƫle Mercedes dealer kregen we een computer uitdraai van het gedeelte van de distributieketting. Ondanks dat de motor van 1967 is staan alle gegevens in de computer. Even je chassisnummer en motor nummer opgeven en alle gegevens zijn beschikbaar.
We hebben de motor is gedemonteerd om de geleidingstrippen van de ketting te vervangen. Tijdens de stilstand van enkele jaren was het rubber in deze geleiding helemaal verdroogd.
Toen de motor gedemonteerd was konden we ook onder de motorkap goed schoonmaken en conserveren. Omdat de motor ook de bluspomp had aangedreven was er tussen de motor en de pomp een zgn. PTO geplaatst. De motor dreef de pomp aan, of de cardanas. De as naar de pomp en de pomp hebben we verwijderd maar de PTO koppeling niet. De pook is ingekort en er omheen is een afsluitbaar stalen kastje gemaakt waarin in ook de massaschakelaar van de voertuigaccu is gemonteerd. Door nu de PTO in de 'pompstand' te zetten en het kastje af te sluiten is het vrijwel onmogelijk om er met de auto vandoor te gaan.

De kap die boven de motor is geplaatst hebben we voorzien van isolatie. Hier is een 30 mm dikke schuimplaat voor gekozen, waar achter een 2 mm dikke ontdreuningsplaat. Dit pakket is afgedekt door een 1 mm RVS perfo die minimaal 33% open is. Ter plaatse van het uitlaatspruitstuk hebben we een stuk eterniet geplaatst binnen het perfo i.v.m. hitte afgifte van deze hete delen.
Plak nooit zomaar een zelfklevend isolatie materiaal aan de binnenzijde van de motorkap. Uit ervaring weet ik dat dit verkeerd af kan lopen. Door hitte van motor en zomerse temperaturen laat soms de lijmlaag los met als gevolg een isolatielaag doordrenkt met olie op een hete uitlaat. Werk de isolatie af met een perfoplaat of goed bevestigd gaas.
Wij hebben in 2003 de motor laten ombouwen op LPG. We hadden op wat langere trajecten het verbruik van de auto bijgehouden en het bleek dat hij 1 op 4 tot 4.5 reed.
Ons werd door verschillende clubleden afgeraden de auto te laten ombouwen. Je zou er teveel kracht mee verliezen en moeite krijgen met het bergop rijden. We hebben op het internet veel pagina's gelezen over de voor en tegen van het ombouwen en zijn uiteindelijk terecht gekomen bij ACA in Arkel. Die hebben ons op deskundige wijze voorgelicht over deze punten. We besloten toch tot ombouwen en dat is ons prima bevallen. Doordat de auto beter is afgesteld liep het verbruik niet terug maar we rijden nu gemiddeld, dus zwervend over binnenwegen en afstanden rijdend op de autosnelwegen 1 op 4 km. Ook met de kracht viel het niet tegen in de eerste jaren. Later viel het me wel op dat de motor niet meer de kracht had om vlot de snelweg op te rijden en in te voegen bij ca 85 km/h.
Tijdens de vakantie 2008 kwamen we er achter dat het gaspedaal was verbogen. Met een grote bahco bogen we het pedaal weer wat terug en plots liep de auto weer 10-15km sneller.
Ook bleek dit de oorzaak te zijn van het afnemen van het laatste beetje kracht dat je juist nodig heb om een viaduct te nemen of een heuvel. Op weg naar het voorjaarsweekend van 2009 reden we vlot vrachtwagens voorbij wat ons op weg naar en van Tsjechiƫ in 2002 maar twee keer gelukt was. De eerste was een stokoude Tatra kiepwagen die heuvel op 40 km reed. De tweede was een personenauto met aanhanger die afgeladen met zand niet harder dan 70 reed.
Twee weken na het clubweekend viel er een prent in de bus, we hadden een snelheidsovertreding begaan!
Dit maakt wel duidelijk dat snelheid en ook verbruik afhankelijk is van veel factoren. We zijn erg tevreden met deze motor, het verbruik is de laatste jaren 1:4,5 op wat langere afstanden soms 1-5. Snelheid in NL als de motor goed warm is 100-105 km/h. Het nadeel is als je in de heuvels komt en je kan niet de snelheid houden, dat je genoodzaakt ben terug te schakelen naar de 3e versnelling en dan rij je nog maar 50 km/uur.
In 2013 is er een nieuw motor in de brandweerauto gekomen en wel een M115 die wat meer pk's heeft. Dit is duidelijk waarneembaar vooral heuvel op. Van deze beide motoren is documentatie te vinden in het hoofdstuk-Documentatie-