Designed 2016 by Leen.zelf
 
Werken aan het plaatwerk
Pagina van L1 en A3 van Wingerden
Aan de achterzijde, even boven de vloer, was er een slecht stuk in de carrosserie. Dit kwam door dat het water uit de slangen niet door de bodemplaat kon weglopen. Hierdoor bleef de houten bodemplaat nat en zo kon er corrosie van binnen uit optreden. Door nieuwe plaat te gebruiken van 2 mm is vervorming goed te voorkomen. Vele zaterdagen werk gingen hier in zitten maar de grootste tegenvaller moest nog komen. We wilden de auto eens goed aan de onderkant bekijken maar een smeerput was niet voorhanden evenmin als een hefbrug. Aan de achterzijde konden we de auto optillen onder de chassisbalken met de op het bedrijf aanwezige heftruck, aan de voorkant wilden we een dikke houten balk door de openstaande portieren te steken en daaraan hijsen met de bovenloopkraan. Dit moest kunnen, de houten balk lag tegen de deurstijl waar boven een dakbalk liep. Toen het geheel aan de kraan was vastgemaakt en de heftruck op de goede plaats stond probeerden we voorzichtig de voorkant op te tillen. Langzaam kwam de wagen uit de vering en nog even inspecteerden we of de houten balk goed lag en niets kon beschadigen. Op dat moment zagen we dat boven de regenrand de lak los kwam.
Later kwamen we op het rechter voorspatbord ook nog een slechte plek tegen in het plaatwerk. Dit bleek achteraf een veel voorkomend probleem te zijn bij dit soort bussen. Al met al viel het werk aan de carrosserie erg mee. De auto had toch een aantal jaren in weer en wind gestaan.

We wilden een vloer in de bus maken die altijd te verwijderen is. Veel caravan en camper bezitters hadden ons vertelt dat het een groot nadeel is wanneer de wanden op de vloer zijn gemonteerd. Als de vloerplaten slecht worden moet de hele caravan of camper uitgebouwd worden om de vloerplaten te vernieuwen. Na even puzzelen kwamen we tot de volgende oplossing. Op de chassisbalken ligt het zgn. subframe die bestaan uit omega-profielen, daar in werd RVS plaat gemonteerd waarop de isolatie kwam. Op deze omega-profielen, aan de bovenkant werden roestvast stalen U-profielen met popnagels vast gezet waar tussen de vloerplaten zouden komen. De wanden plaatsten we in deze profielen.
Om meer opbergruimte te creƫren werden tussen de bodemprofielen meerdere RVS bakken op gehangen. In een is de schoonwatertank geplaatst. In een andere de vuilwatertank. De bak onder het keukenblok is voorzien van een paar luchtroosters, hier staan de gasflessen in.
Door het gebruik van deze RVS plaat ontstond er aan de onderzijde van de auto een gladde roestvrij stalen onderkant


Foto's van de ombouw zijn er niet zo veel gemaakt. In 2011 hebben we het plaatwerk grondig opgeknapt. De foto's staan in een FB album, hier kom je ook door onderstaande link aan te klikken