Designed 2016 by Leen.zelf
 
Sloten en beveiliging
Pagina van L1 en A3 van Wingerden
De portieren waren allemaal voorzien van goede sloten zodat we daar niets aan hoefden te doen. Het dakluik werd voorzien van een RVS geperforeerde plaat die we van binnenuit konden afsluiten. (Zie ook Ventilatie). Alleen de schuiframen in de voorste deuren gaf wat problemen. Het slot daarvan was gammel en versleten. Om het toch ongewenste bezoekers moeilijk te maken hebben we een hulpstuk gemaakt om een betere afsluiting te verkrijgen. Van een 4 mm dikke aluminium strip maakten we de hieronder getekende strip die we tussen de ruit en het rubber klemden.
De massaschakelaar die in dit soort Mercedes bussen zijn ingebouwd zit onder de bestuurdersstoel tegen de accubak. Hiernaast ziet ook de pook van de PTO, de koppeling die wordt gebruikt om, of te rijden of om de pomp aan te drijven. Deze pook hebben we ingekort en om de pook en massaschakelaar een stalenkastje gemaakt voorzien van een oerdegelijk slot. Wordt de wagen voor wat langere tijd gestald dan wordt de auto niet alleen op 4 bokjes vrij van de vloer gezet maar ook zet ik de PTO in werking, de massaschakelaar op uit en het kastje op slot.

Natuurlijk kun je niet altijd voorkomen dat onverlaten je camper proberen open te breken en of te stelen. Openbreken van de camper in een afgesloten garage zonder noemenswaardige ramen, dus uit het zicht van de bewoners, kun je nooit tegen gaan. De portieren of ramen zijn dan ook niet extra beveiligd tegen braak.
Ergens in de auto hebben we wel een extra beveiliging in de vorm van een tracker ingebouwd. Deze zend een SMS naar de eigenaar in geval van trillingen aan de auto en in het geval er een zgn. GPS jammer wordt gebruikt in een straal van 10 meter. Ook dan krijg je een bericht dat er iets niet pluis is.