Designed 2016 by Leen.zelf
 
Isolatie in de camper
Pagina van L1 en A3 van Wingerden
De vloer werd geïsoleerd met 100 mm Rockwool van het type 233 wat een goede geluid- en temperatuur isolerende werking heeft. Op de grotere, vlakke delen van de carrosserie plakten we 2.2 mm dikke stroken ontdreuningsplaat van het merk Fabimas ter voorkoming van resonantie. De wanden en het dak zijn geïsoleerd met 50 mm Rockwool 750 voorzien van glasvlies dit voorkomt, gedeeltelijk, het verpulveren van de isolatie door het schuren en trillen tijdens het rijden. In de ombouw rond de wielkasten is de ruimte opgevuld met losse stopwol Rockwool type 0-0-0. Dit voorkomt veel lawaai tijdens het rijden. Ook de kap die boven de motor is geplaatst hebben we voorzien van isolatie. Hier is een 30 mm dikke schuimplaat voor gekozen, waar achter een 2 mm dikke ontdreuningsplaat. Dit pakket is afgedekt door een 1 mm RVS perfo die minimaal 33% open is. Ter plaatse van het uitlaatspruitstuk hebben we een stuk eterniet geplaatst binnen het perfo i.v.m. hitte afgifte van deze hete delen.
Plak nooit zomaar een zelfklevend isolatie materiaal aan de binnenzijde van de motorkap. Uit ervaring weet ik dat dit verkeerd af kan lopen. Door hitte van motor en zomerse temperaturen laat soms de lijmlaag los met als gevolg een isolatielaag doordrenkt met olie op een hete uitlaat. Werk de isolatie af met een perfoplaat of goed bevestigd gaas.

Onze camper is het voertuig voor de vakantie. We houden niet van wintersport en daar is de camper dan ook niet op gebouwd. Alle isolatie die is aangebracht is in hoofdzaak gericht op demping van motorgeluid en geluid van buitenaf. Ik geloof er niet zo in dat het aanbrengen van pakken isolatie de warmte of kou buiten houdt.
Ik zie meer in een goede kachel als het koud is en een open deur als het te warm wordt. En wees eens eerlijk, wat is er mooier dan wegens de warmte een nachtje buiten de bus slapen ;-)