Designed 2016 by Leen.zelf
De bouw van de pompwagen
Tijdens onze vakantie in Frankrijk kregen we al vele malen de opmerking dat er iets aan de camper ontbrak. Verschillende mensen vroegen ons waarom er geen aanhanger achter de auto zat. Onze brandweerauto was een eerste uitruk voertuig met een ingebouwde motorpomp. De aansluitingen hiervan zitten nog op de achterzijde van de auto. Een aansluiting voor de zuigleiding en voor de persleiding. Er hoort dus geen motorpomp achter. Hoogstens een materiaalwagen.
Op een avond, terwijl we samen zaten te barbecuen, rijpte langzaam aan het plan om een aanhanger te maken die er aan de buitenzijde uitzag als een pompwagen maar dan, als je de kap uitvouwt, er een complete barbecue te voorschijn komt. Na enkele jaren werken aan de auto zou dit weer eens iets kunnen zijn om in de winter weekenden beet te pakken. Niet over haasten maar langzaam het plan laten rijpen. Wat moet er in komen? Hoe moet de buitenzijde er uit komen zien? Wat kunnen we er in opbergen? Zou er zelfs een fiets in kunnen om boodschappen te doen tijdens de dagen dat we ergens staan? Na wat zoeken op Internet kwam ik tot de conclusie dat ik zelf wat moest verzinnen. Om een fiets hierin op te bergen werd al spoedig als onmogelijk beschouwd. Na de voordelen en nadelen van een fiets meenemen tijdens de vakantie op een rijtje te hebben gezet werd er besloten dat de fiets maar thuis moest blijven. We hadden na de zomer een kleine koelbox aangeschaft zodat we niet voor elke boodschap naar de winkel moesten. Waar we verder ook niet aan gedacht hadden is aan het feit dat we veel op plaatsen stonden waar veel heuvels zijn. Nu zijn we wel gewend om eens tegen de dijk op te fietsen hier in de Alblas- serwaard maar de heuvels waar de Mercedes al moeite mee heeft te beklimmen met de fiets lijkt mij ook al geen vakantie bezigheid.
De plannen voor de pompwagen zijn in een stroomversnelling geraakt na een van mijn bezoeken aan Tsjechië van afgelopen maanden. Bij het bedrijf waar ik regelmatig verblijf zijn veel werknemers lid van de vrijwillige brandweer. Daar in C-Z worden in de zomermaanden bijna wekelijks brandweer wedstrijden gehouden van de plaatselijke vrijwillige brandweer. Het is bijna net zo populair als hier in Nederland het zaterdagmiddag voetbal. In het plaatselijk café staan rijen met bekers van de overwinningen die het vrijwilligers korps heeft behaald. Na een bespreking met de bedrijfsleider kwam het gesprek op onze camper en nadat ik hem vertelt had hoe wij jaren bezig waren geweest met de verbouwing van brandweerauto tot camper wilde hij weten hoe of ik nu de vrije weekenden invulde. Ik vertelde hem van onze plannen om een pompwagen te maken met daarin een barbecue. Het is algemeen bekend dat Tsjechen liefhebbers zijn van pils en dit in grote hoeveelheden kunnen drinken. Toen ik hem dan ook vertelde over de pompwagen bracht hij dit dan ook direct in verband met bierpomp en brandweer. Nu blijkt dat het Tsjechische woord voor 'brand blussen' en 'een pilsje plakken' ongeveer het zelfde woord is. Het blijkt daar 's zaterdags ook regelmatig verwisseld te worden tijdens de oefeningen van de vrijwillige brandweer.
Hij nodigde ons uit om in de zomer van 2002 naar C-Z te komen om dan de regio-nale wedstrijden te bezoeken. We moesten dan wel de materialen in de pomp-wagen inbouwen die hij ons zou leveren. Hij had n.l. een vriend die handelt in bier- pomp benodigdheden van een van de grootste Tsjechische merken. Hij zou regelen dat op de dag van de wedstrijden er voldoende vaten aanwezig zijn zodat de buitenlandse brandweerwagen op die dag daar een 'brandje' zou kunnen blussen.
Na thuiskomst zijn we plannen gaan maken om daadwerkelijk een pompwagen te gaan maken. Op internet werd er gezocht naar een oude aanhangwagen die omgebouwd zou kunnen worden tot (bier)pompwagen. Op het Usenet vond ik een vouwwagen die gratis was af te halen.
Dit kon de basis vormen voor de aanhanger. Alle benodigdheden zitten er nog op. Koppeling, achterlichten en dergelijke zou ik hier van kunnen gebruiken. Toen deze vouwwagen in de loods stond bleek zelfs het chassis gebruikt te kunnen worden. Bouwjaar van het chassis bleek van bouwjaar 1986 en gegalvaniseerd zonder maar ergens een beschadiging. Alleen moesten er grotere wielen onder om de wagen een wat groter uiterlijk te geven.
Er is vele uren werk in gaan zitten. Gelukkig trof ik het dat we op de zaak een partijtje incourante gegalvaniseerde platen moesten opruimen. Die kon ik goed gebruiken en aan de hand van die plaatmaten is uiteindelijk de afmetingen en vorm van de aanhanger ontstaan. Vele weekenden is er aan gewerkt maar het resultaat mag er zijn. Een bagagewagen die men niet dagelijks tegen komt op de Nederlandse wegen.
En op welke plaats je ook terecht komt er kan altijd een feestje worden gebouwd. Een omgebouwde bierfust welke wordt gebruikt om de bierpomp na gebruik door te spoelen wordt op een camping gevuld met schoon water. Een fles verdunlimonade erbij en de kids tappen er water bij uit de bierpomp om zo heerlijk koude limonade kunnen drinken. 10% limonade en de rest water.
De moeders zien er altijd op toe dat de kinderen op warme dagen voldonde vocht binnen kregen en zijn blij dat ze zo voldoende drinken.
De opmerking van de vaders dat bier wel voor 99% bestaat uit water heeft vlgs de meeste eega's hier niets mee te maken. Want waar blijft dan die 4.5% alcohol?
Pagina van L1 en A3 van Wingerden