Designed 2016 by Leen.zelf
 
Banden en velgen
Pagina van L1 en A3 van Wingerden
Het onderhoud aan de brandweerauto is in de jaren dat hij dienst deed tot in de puntjes uit gevoerd. Via de VBB, de Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Brandweerwezen zijn we in het bezit gekomen van verschillende test- en keuringsrapporten. Ook werden door de keurmeester aanbevelingen gedaan en genoteerd. Het bleek hier uit dat de eerste banden nog om de velgen zaten toen we aan de verbouwing begonnen. Nu we klaar waren moesten er natuurlijk ook nieuwe banden worden gekocht. Door bij diverse bandenspecialisten te informeren kwamen we er al gauw achter dat het nog niet mee zou vallen om onder de FL 300,- per stuk te blijven. De banden maat 600/650/700x16 is niet meer zo algemeen. Bridgestone heeft de fabricage gestopt of wordt nu gestopt. Alternatief Michelin XCA 7.00 R16. Om er nu direct voor een stel banden de hoofdprijs te betalen was het wel zaak om eens goed te informeren of er niet andere alternatieven waren. Ik kon mij niet voorstellen dat men in Oost-Europa op zulke dure banden reed met van die oude bussen. Immers daar rijden nog veel op Mercedes gelijkende bussen rond. Door bij een Tsjechische zakenrelatie te informeren kwam ik er achter dat daar de Avia's, Saviem en Tatra's veel op Sava banden reden. Hij wist mij te vertellen dat dit qua kwaliteit en prijs heel goede banden zijn en had daar ook serieus via internet na geïnformeerd.

Met het internetadres www.sava.cz op zak ben ik bij een plaatselijke bandenspecialist wezen informeren of deze banden ook op de Nederlandse markt verkrijgbaar waren. Als ik geen haast had zou hij eens informeren. Na twee weken kreeg ik het bericht dat ze te bestellen waren. Nog twee weken later waren ze gemonteerd. Totaal 7 banden FL 875,- incl. montage. Er zal best wel verschillen bestaan tussen diverse merken banden. Toch geloof ik niet dat deze banden 5x eerder versleten of minder veilig zijn.

Eind 2011 constateerde n we dat de voorbanden vreemde slijtage plekken vertoonden door, wat later bleek, het langdurig rijden op te zachte banden. Men had bij de bandenboer verteld de bandenspanning op 2,5 tot 2,75 bar te houden. Na 10 jaren en ca 25000 km bleek dus dat de spanning veel te laag was geweest. In CZ rekende ze mij voor dat achter de spanning voor 4.75 en achter 3.5 bar moet zijn.
Een prettige bijkomstigheid is dat het sturen veel gemakkelijker gaat.