Designed 2016 by Leen.zelf
 
12V en 230V in de camper
Pagina van L1 en A3 van Wingerden
Voor het elektra hebben we gekozen voor een dubbele uitvoering, het bestaande 12 Volt systeem welke aanwezig was en een 230 volt systeem waarvoor de aansluiting aan de buitenzijde was aan gebracht.
De bekabeling van het 12 Volt gedeelte hebben we uitgebreid. De verlichting van de slangenkasten konden we gebruiken voor de verlichting van keuken en het kampeergedeelte. De firma Kronenburg had voor de verbouwing naar brandweerauto een tweetal zekeringkasten bijgebouwd, een voor de zwaailampen, kastenverlichting, sirene en schijnwerpers en een voor de elektra t.b.v. de bluspomp. Alleen de voedingskabel moest omgelegd worden naar de extra accu. Deze accu werd aangesloten op de dynamo d.m.v. een diodebrug zodat de startaccu ten aller tijden eerst wordt opgeladen en nooit leeg kan worden getrokken door de verlichting en verbruik van de camper. Ook hebben we een hoofdschakelaar, een zgn. massaschakelaar, geplaatst. Dit om te voorkomen dat er stroom weglekt als de auto langdurig niet wordt gebruikt.
Aan de buitenzijde van de auto was reeds een aansluiting voor 230 Volt aanwezig. In de cabine was een stopcontact waar een verwarmingselement op aangesloten was. Onder de motorkap hebben we een zekering geplaatst en binnen meerdere stopcontacten, verlichting en schakelaars aangebracht. De 230 volt acculader houdt de accu's op spanning als we ergens op een camping aan de paal staan.

In een later stadium is er een omvormer bijgekomen die van 12V 230V maakt zodat we niet verplicht zijn om te overnachten op een camping i.v.m. aansluiten van mijn CPAP.