Designed 2016 by Leen.zelf
 
Remmen zonder bekrachtiging
Pagina van L1 en A3 van Wingerden
Zeker acht jaar had de auto stilgestaan, uitgezonderd voor de opname van een inzending voor de verborgen camera van de TROS. De brandweer van Sliedrecht zocht voor een filmpje een brandweerauto en wisten onze auto te vinden.
Tijdens deze acht jaren waren alle rubber delen hard, of in het geval van de remmen, zacht geworden. Alle rubber delen van de remcilinders moesten vervangen worden. Verbazend was hoe goed de remleidingen nog waren, geen corrosie was er op te vinden. Corrosie had wel de plunjers aangetast en om problemen te voorkomen zijn deze vervangen.
Het hangt er ook wel een beetje vanaf hoeveel kilometers je rijdt met de auto maar het werd mij in de garage aangeraden om minimaal 1x per 2 jaar de remolie te vervangen. Gebruik van DOT 3 wordt voor deze Mercedes aangeraden in verband met de oude cups en rubbers die tegen de synthetisch oliƫn van latere jaren niet goed zouden verdragen.
Om het vervangen wat te vergemakkelijken heb ik een hulpmiddel gekocht bij Brezan. Hiermee kun je vrij eenvoudig alleen je remolie vervangen. (Lid van Dubbellucht betekent korting bij Brezan)


De handleiding Eezibleed nr. 1050

Het pakket bestaat uit een fles geschikt tot ca 2 bar, verschillende doorzichtige slangen, diverse maten doppen voor soorten van oliereservoir en een aansluiting op een autoventiel. De fles met remvloeistof zit niet in de prijs inbegrepen
Door middel van een reserveband gevuld tot 1. 5 bar zet je druk op de fles die je aansluit met een meegeleverde passende dop op je vloeistofreservoir. Overal zitten rubberpakkingen tussen en deze zorgen voor een luchtdichte verbinding.

Nadat er gecontroleerd is of alles dicht is zoals het behoort vul je de fles met remvloeistof en sluit je de nippel aan op een (reserve)band. Dit geeft voldoende druk om de nieuwe remolie uit de fles te persen en in het systeem.

Begin bij de achterband die verst verwijderd is van de hoofdremcilinder. (rechtsachter) en draai daar het ventiel zo lang open tot er schone heldere remolie door het doorzichtige slangetje stroomt. Gebruik een doorzichtige fles om de oude vloeistof op te vangen. Dan kun je beter de helderheid van de olie zien

Zo werk je van de achteren naar de voorste wielen toe.

Inderdaad een makkelijk karweitje op deze manier. Een uurtje in de twee jaar
Gedurende de laatste jaren heb ik de ervaring opgedaan om, als de wagen een tijdje heeft stil gestaan, om eerst een klein eindje te rijden en de rem voorzichtig in te trappen zodat de rem net aanloopt. Hier door schuur je de trommel schoon. Na een tijd de auto niet te hebben gebruikt komt er wat vliegroest op de trommel waardoor de auto soms scheef remt.
Voor de APK keuring vervang ik de remolie en zorg er voor dat de trommel goed schoon geremd is