Designed 2016 by Leen.zelf
 
Pagina van L1 en A3 van Wingerden
Voordat we konden beginnen met het inbouwen van de bus zijn eerst de luiken verwijderd en vervangen door stalen platen. Nadat het sporadisch aanwezige roest was verwijderd is de hele binnenruimte gespoten met een goede zinkprimer. Daarna werden de platen die in de stijlen werden vast gelast.
Het blijf, hoe groot je camper ook is, altijd zoeken naar opbergruimte. Nadat we onze plannen op papier hadden gezet en de min- en pluspunten hadden overwogen maakten we van grote stukken karton een keuken in de bus. Toen we dit plaksel hadden bekeken kochten we, voornamelijk en in de aanbieding bij de Gamma, al het hout voor in de bus. 10 mm MDF voor op de vloer, 8 mm voor de kastjes onder de aanrecht en 20 mm als blad voor onder het RVS aanrechtblad en bovenblad van de bank. Het dak en de wanden maakten we van 3 mm triplex wandplaten die onderling kunnen vastgezet worden d.m.v. witte plastic profielen.

De staande wanden van de WC, het keukenblok en de ruimte voor de PottiPot plaatsten we in 1.5 mm dikke RVS U-profieltjes van 10x12x10 mm die we op het subframe hadden vast gehecht. De vloerdelen paste tussen de U-profieltjes in zodat die delen altijd wegneembaar zouden. Jaren later toen ik een nieuwe Riviera vloerkachel kon kopen kon ik gemakkelijk een vloerplaat verwijderen. Na een gat te hebben gemaakt in de RVS onderplaat die in het subframe was het installeren een fluitje van een cent.

Onder de bank maakten we tussen de omegaprofielen van het subframe RVS bakken van ca 600x400x h=300 mm. Deze werden voorzien van een deksel van restanten 8 mm MDF. De bank was breder dan de wielkast zodat over de hele lengte van de berging onder de bank een ruimte ontstond van 2.00m met een breedte van 20 cm en 30 cm hoog. Ideaal voor tentstokken en visgerij. Voor en achter de wielkast waren de ruimten ca 50x50 cm en 30 cm hoog. In het deksel van de bank maakten we 2 luikjes van 25x40 cm zodat je niet iedere keer de hele klep hoefde op te lichten. Ook onder de beide kastjes onder de aanrecht maakten we hetzelfde soort RVS bakken met een deksel. In de ene plaatsten we de vuilwatertank, in de ander stonden 2 Gaz flessen. In de gaskist was een bodem gemaakt van RVS perfo. Mocht er een lekkage optreden dan kon het gas weg vloeien naar buiten. Gas is zwaarder dan lucht. Een tafel, die aanwezig moet zijn voor de keuring tot camper, maakten we van een neerklapbaar kastdeurtje.
De huishoudaccu plaatsten we in een stalen accukist in een aparte ruimte die via het linker tweede portier kon worden bereikt. Hierin wilde we een PottiPot plaatsen. Even hebben we nog overwogen een deur aan de binnenzijde te maken maar daardoor zouden mogelijke luchtjes wel in het kampeergedeelte kunnen komen. Veel zouden we het WC-tje waarschijnlijk niet gebruiken, een kleine camping heeft toch de voorkeur om te overnachten. De ruimte hebben we voordat we deze bekleden met een vinyl rondom afgekit.
Onder de voorbank hebben we uit een oud bureau een lade gehaald en wat aangepast waarin nu wat gereedschap en reserve- en bevestigingsmateriaal kon worden opgeborgen. Onmisbaar bij een oude camper.
Voor het verven van de MDF laten zijn alle kieren gekit met een overschilderbare kit die flexibel bleef als deze was uitgehard. Het aanrechtblad is zelf gemaakt van 1 mm dik RVS. Hierdoor konden we de beschikbare ruimte gebruiken. Een spoelbak kochten we voor een paar knaken van een kennis. Een verloop maken op de sifon was het grootste probleem. De gangbare 40 mm PVC buis konden we niet gebruiken er was alleen plaats voor een 20 mm dikke slang die we konden aansluiten op de vuilwatertank. Weken nadien vond ik bij toeval op een rommelmarkt een plastic verloopje van 40 mm inwendig naar 19 mm uitwendig. Het lag in een doos met stofzuigeronderdelen. Voor een kwartje was het probleem opgelost. Als je tijd er voor kan nemen lost een probleem zich bijna vanzelf op. Haastig zoeken naar een oplossing kost meestal veel geld. Zo ook kwamen we een 3-pits gasstelletje tegen die uitstekend in het aanrecht- blad paste, we waren er nog niet naar op zoek gegaan.
De eerste jaren maakten we gebruik van een koelbox die d.m.v. een fan de box een tiental graden koelt maar wanneer de temperatuur in de auto 30 graden is bewaar je kaas en worst bij 20 graden. Dan spreken we nog niet over bier. Het was maar behelpen, kopen wat je direct ging eten en drinken. Dit hield in dat je altijd in de buurt van winkels moet kamperen. We kochten, voor we een buitenlandse reis gingen maken een koelbox op gas, 12 volt en 230 volt

Het camper deel in de brandweerauto