Designed 2016 by Leen.zelf
 
Ventileren in de camper
Pagina van L1 en A3 van Wingerden
Voor ons is een camper een vakantiehuis op wielen. Een plaats om in te slapen en te mogelijkheid om van het ene naar de andere mooie plekje te gaan. Niet een huis waar je in verblijft tijdens regenperioden of dagen die te koud zijn om buiten te zitten. In een grote camper voorzien van alle luxe is een ventilatiesysteem misschien een vereiste. Ons ventilatiesysteem bestaat hoofdzakelijk uit de openstaande deur en een dakluik van 60 bij 60 cm. Een kunststof raam gekregen van een kennis die er een over had na de verbouwing van zijn jacht. Perfect voor de bus, het is voorzien van matglas en verdeeld in vieren door middel van spijlen en in alle standen open te zetten. Ook is er een stand die maakt dat het raam op een kiertje openstaat zonder kans op in regenen. Echt een degelijke scheepsuitvoering. Voor in de aparte WC ruimte en boven de keuken kochten we twee 12 Volt inbouwventilatoren bij een hobbyzaak voor computerfreaks. De zwaarste die we konden krijgen voor de koeling van computers. Ze zijn geruisloos en goed in het plafond in te bouwen. Prijs rond de 25 gulden per stuk. Als afscherming plaatsten we er afdekkapjes overheen voor inbouwspeakers. De bus is niet zo hoog en voor je het weet ben je je haren kwijt. In de WC sloten we de ventilator op de verlichting aan zodat bij gebruik de ventilator direct aan gaat. De speaker afdekplaatjes zorgen er ook voor dat de 'zomerzoemers' niet binnen kunnen komen. Achter de ventilatiekleppen onder het dashboard maakten we ook horrengaas, dit is net iets om te vergeten. Het aanwezige gaas achter deze klepjes is te groot om muggen uit de camper te houden. Voor het dakraam maakten we een horrenraam van RVS profiel en RVS geperforeerde plaat die met een vleugelmoer van binnenuit vastgezet kan worden. Zo kan het raam, bij afwezigheid, open blijven zonder kans op inbraak.
Een volgend punt van ventilatie dat we wilden is te zorgen voor een constante luchtstroom tussen de isolatie achter de wanden en het dak. Mocht er vocht, door condensvorming, zijn dan wordt deze door ventilatie verwijderd. Om dit te kunnen bereiken moest er al tijdens het aanbrengen van grondhout hier rekening mee worden gehouden. Er is ruimte tussen isolatie en wanden die onderling met elkaar in verbinding staan. Tijdens rijden wordt door de rijwind lucht afgezogen van uit deze 'kanalen' aan de onderzijde van de auto. Aanvoer van nieuwe lucht komt van binnenuit via luchtspleten die aangebracht zijn in het plafond.